راه‌هایی برای تشخیص علت و رفع این مشکل در کولر گازی

فصل گرما شروع شده و تحمل این گرما بدون کولر گازی خیلی سخته. دیدین گاهی از کولر گازی یا همون اسپیلت آب میریزه؟

آبریزی از رایج‌ترین مشکلاتیه که برای انواع کولر گازی اتفاق میفته. اگه حواسمون به این آبریزی نباشه، ممکنه حتی به فرش و دیوار هم آسیب برسه.

وقتی کولر گازی آبریزی داره دیگه نباید تا درست شدن اون ازش استفاده کنید و این می تونه توی گرمای این روزا خیلی آزاردهنده باشه.

برای اینکه بهتون بگیم اصلا چرا این اتفاق میفته خوبه که اول کمی درباره‌ی نحوه‌ی کار کولر گازی توضیح بدیم. بعد از اون هم دلایل آبریزی رو بررسی می‌کنیم و نهایتا پیشنهاداتی داریم برای اینکه چطور این مشکل رو رفع کنید.


کولر گازی چه جوری هوا رو خنک می‌کنه؟

کولر گازی در دو حالت سرمایش و گرمایش کار می‌کنه. در حالت سرمایش گاز خنک کننده وارد کندانسور میشه و اونجا گرمای خودش رو از دست میده و به مایع تبدیل میشه.

مایع از کندانسور خارج میشه و وارد یک لوله‌ی مویی یا شیر انبساط میشه و درون این لوله منبسط میشه. بر اثر افت فشار مقداری از گاز به مایع تبدیل شده و دوفازی میشه. حالا این مایع و گاز به سمت تبخیر کننده میرن و وقتی مایع به بخار تبدیل میشه از محیط گرما میگیره. محیطی که مایع ازش گرما میگیره لوله‌های تبخیرکننده هستن. هوای داخل اتاق به وسیله‌ی فن وارد یونیت کولر میشه و وقتی که از کنار این لوله‌های سرد می گذره، خنک میشه و دوباره به محیط اتاق برمی‌گرده. خب حالا می‌رسیم به سوال اصلیمون که چرا از کولر گازی آب میریزه.

یک  لیوان آب سرد رو تصور کنید. وقتی که این لیوان در محیط گذاشته میشه بعد از مدتی روی اون قطرات آب ایجاد میشه. بین مولکولهای هوا مقداری رطوبت وجود داره و بر اثر برخورد این رطوبت به لیوان آب سرد، رطوبت موجود در هوا گرمای خودش رو از دست میده و روی لیوان قطرات آب تشکیل میشه. در مورد کولر گازی هم همینطوره. وقتی که هوای داخل اتاق به این لوله‌های سرد برخورد می‌کنه، باعث میشه رطوبت هوا به مایع تبدیل شه و در نتیجه آب تولید میشه.این آب باید از داخل کولر گازی خارج بشه. آب جمع شده در ناودانی  کولر به وسیله یک لوله تخلیه، از اسپیلت به بیرون ساختمان هدایت میشه.  اما اگر این عملیات به درستی انجام نشه آب چکه می کنه. دلایل مختلفی باعث ریزش آب از اسپیلت میشه که در ادامه اونها رو توضیح میدیم.

دلایل ریزش آب از کولر گازی

یکی از دلایل ریزش آب کولر گازی ، گرفتگی مسیر خروجی آب می تونه باشه. یعنی همون ناودانی که آب در اون جمع میشه و لوله تخلیه که آب رو به بیرون منتقل می‌کنه. ممکنه در ناودانی لجن و گرد و خاک جمع شده باشه و مانع از این بشه که آب مسیر اصلی خودش رو برای تخلیه طی کنه. ممکنه علت دیگه چکه کردن آب این باشه که در سینی ناودانی شکستگی یا ترک ایجاد شده باشه. حالا از ناودانی که بگذریم منشا ریزش آب می تونه از لوله تخلیه آب هم باشه. اگر لوله تخلیه تاخورده باشه یا در اون گرفتگی ایجاد شده باشه یا شیب مناسب برای لوله تخلیه رعایت نشده باشه، باعث میشه که در تخلیه آب مشکل ایجاد شه. توی این حالت آب دوباره به سینی برمی‌گرده و سرریز میشه.

اما اگر مشکلات بالا برای اسپیلت شما وجود نداره و باز هم آب چکه می‌کنه، فیلترهای هوا در کولر گازی رو چک کنید. اگر این فیلترها کثیف باشن هوا به خوبی جریان پیدا نمی کنه و لوله‌های تهویه دچار یخ زدگی میشن. وقتی این یخها ذوب بشه، ریزش آب اتفاق میفته. گاز مبرد کولر گازی هم اگرکم باشه، باعث یخ زدگی لوله‌های تبخیرکننده میشه. یکی از مهمترین و شایع‌ترین دلایل ریزش آب اینه که اگر لوله های کولر گازی به خوبی عایق نشده باشن، خنکی اونها باعث ایجاد قطرات آب میشه. علاوه بر دلایل بالا حتما کولری رو برای اتاق انتخاب کنید که قدرتش با اندازه‌ی اتاق متناسب باشه. اگر قدرت کولر گازیبیش از حد نیاز باشه، باعث میشه لوله ها زودتر یخ بزنن.

جلوگیری از ریزش آب کولر گازی

اگر کولر گازی شما دچار آبریزی شد، بهتره که برای رفع دلایل این آبریزی با متخصص و تعمیرکار حرفه ای در زمینه سرویس و تعمیر کولر گازی تماس بگیرید. اما برای پیش گیری از این اتفاق ما راه های زیر رو به شما پیشنهاد می کنیم:

  • چک کردن مسیر تخلیه آب :
  • لوله تخلیه کننده رو چک کنید تا گرفتگی در اون وجود نداشته باشه.
  • چک کردن ناودانی:
  • سینی که آب در اون جمع میشه رو چک کنید تا اگر انسداد یا شکستگی در اون وجود داره اونو برطرف کنید.
  • چک کردن فیلترهای کولر گازی هر 30 روز یکبار :
  • هر 30 تا 90 روز یکبار باید فیلترهای اسپیلت تعویض بشن. حواستون باشه که بیشتر از 90 روز نشه.
  • عایق‌کاری لوله‌های کولر گازی :‌
  • حتما چک کنید که عایق کاری به طور کامل و صحیح انجام شده باشه.
  • سرویس کردن کولر گازی :
  • بهترین و مطمئن ترین راه برای پیشگیری از آبریزی، اینه که از یک متخصص کمک بگیرید تا قبل از شروع فصل گرما کولر گازی شما رو سرویس کنه.

همونطور که گفتیم آبریزی یکی از رایج ترین دلایل خرابیه کولر گازی یه. حالا که فصل گرما رسیده و تحمل این گرما برای خیلیا سخته، فک کردیم توی این مقاله براتون توضیح بدیم که چرا در کولر گازی آبریزی اتفاق میفته.