با رسیدن به انتهای بهار، وقت آن فرا می‎رسد که کولر آبی خود را از خواب زمستانی بیدار کنیم تا آماده خدمت شوند. کولر ابی شامل قطعاتی هستند که سرعت فرسایش بالایی دارند و در صورت فرسوده شدن آنها، مصرف برق و آب کولر شما به شدت افزایش خواهند داشت؛ بنابراین باید به طور سالانه مورد بازدید و بررسی قرار گیرند.

از کولر سرویس نشده نیز می‎توان برای تابستان استفاده کرد، اما بهتر است کولر ابی منزل‎مان را به چند دلیل سرویس کنیم، که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

اولاً معولاً کولر ابی خارج از منزل و در معرض گرد و غبار نور خورشید و آلودگی‎های خارجی قرار دارند و نفوذ این آلودگی‏ها به داخل کولر و اجزای آن، باعث کم شدن بازده وسیله خواهد شد. در نتیجه نیاز است که کولرهای ابی چند وقت یکبار سرویس شوند. دلیل دیگری که بر اهمیت سرویس کردن کولر های ابی، به خصوص در شهرهایی با آب و هوای گرم می‎افزاید، کاهش مصرف برق و آب است. شما با سرویس کولر ابی خود می‎توانید بازدهی آن را چند برابر کرده تا در نتیجه مبلغ قبض آب و برق خود را کاهش دهید.

اگر قصد دارید خودتان با انجام چند کار ساده کولر ابی منزل‏تان را سرویس کنید، این مقاله را از دست ندهید. ما در این مقاله قصد داریم طی مراحل دقیق سرویس کردن کولر ابی را در کنار شما انجام دهیم پس همراه ما باشید.


شیوه عملکرد دستگاه کولر ابی

همان‎ط‎ور که می‎دانید جریان هوا هنگام عبور از میان قطرات آب در حال ریزش، ذرات آب را با خود همراه ساخته و هنگام برخورد با بدن انسان موجب ایجاد حس خنکی در بدن می‎شود. در کولرهای ابی (فارغ از قیمت کولر ابی یا برندهایی مثل کولر ابی ابسال و...) ، این فرآیند دقیقاً شبیه‌سازی شده است؛ یعنی با عبور هوا از درون دیواره‌های پوشالی که آب درون آنها در حال عبور است، دمای آب کاهش یافته و با رطوبت همراه می‎شود تا در نهایت این جریانِ حامل ذراتِ ریز آب باعث خنکی محیط شود.

کولرهای ابی از دو بخش اجزای مکانیکی و اجزای الکتریکی تشکیل شده‎اند. بخش مکانیکی شامل: کانال‎ها، بدنه کولر، دریچه‏ها، سه‏راهی آب، پولی‏ها (صفحات متحرک چرخ‏مانندی که تسمه روی آن ها سوار است) و تسمه‎ها، ناودانها، شناور یا فلوتر و... همچنین بخش الکتریکی شامل: فیوز، کلیدها، موتور دوسرعته، واترپمپ یا پمپ آب، جعبه ترمینال، خازن‎ها و... است. مهمترین اجزا‎ی کولر ابی، پمپ آب و موتور دو سرعته هستند که وظایف اصلی (گردش آب و گردش هوا داخل کولر) را بر عهده دارند.

حال که با اجزای کولرهای ابی بیشتر آشنا شدیم، کار خود را آغاز می‎کنیم:

مرحله اول: برق را قطع کنید

قبل از هر اقدامی، برای رعایت کامل نکات ایمنی، کولر را خاموش و اتصال دستگاه با برق را قطع کنید. برای این کار باید فیوز را قطع کنید و همچنین از عدم وجود جریان در بدنه کولر مطمئن شوید (با سریع ضربه زدن به بدنه فلزی کولر).

مرحله دوم: دریچه‏ های کانال کولر ابی را باز کنید

قبل از هر اقدامی، برای رعایت کامل نکات ایمنی، کولر را خاموش و اتصال دستگاه با برق را قطع کنید. برای این کار باید فیوز را قطع کنید و همچنین از عدم وجود جریان در بدنه کولر مطمئن شوید (با سریع ضربه زدن به بدنه فلزی کولر).


چگونه کولر آبی را در خانه سرویس کنیم؟ (قسمت دوم)