محبوس شدن در آسانسور یک فوبیای قدیمی و ترس کهنه است که از بدو اختراع این مکعب هیجان‌انگیز همراه بشر بوده و هست و خواهد بود. اکثر افراد فیلم‌های ترسناک و اکشن زیادی پیرامون این موضوع دیده‌اند که مطمئناً در لحظۀ گیرافتادن، براشان تداعی خواهد شد.

از آتش‌سوزی در قسمت فوقانی کابین تا پاره‌شدن سیم‌بوکسل و سقوط به طبقۀ ارواح! اما باید این را بدانند که این‌ها تماماً فیلم است و با واقعیت تفاوت‌های بسیاری دارد. اختراع آسانسور همانند سایر اختراعات بشر، در کنار محاسن زیادی که دارد، بی‌اشکال هم نیست!

البته باید زندگی مدرن و جدید شهری را مدیون این چهارضلعی حجیم باشیم که باعث شد بشر به فکر ساختن ساختمان‌های چندین‌ طبقه‌ای بیافتد و آسمان‌ خراش‌هایی بساز که نماد یک شهر یا کشور شود. در ادامه می‌خواهیم توصیه­‌هایی به شما کنیم تا در لحظات پراسترس گیر افتادن در کابین، به شما کمک کند بهترین تصمیمات را اتخاذ نمایید.

راستی! بگذارید در همین ابتدا باورهای غلطی که در رابطه با گیرکردن در آسانسور وجود دارد را از اذهان پاک کنیم:​

از بین‌رفتن اکسیژن:

بیشترین نگرانی افراد در هنگام مواجهه با این اتفاق، ترس از خالی‌شدن کابین از اکسیژن است که باید بگوییم چنین اتفاقی هیچگاه نخواهد افتاد زیرا دیواره‌های اطراف آسانسور طوری تعبیه شده‌اند که هوا می‌تواند جریان داشته باشد.

سقوط:

ترس از سقوط آسانسور هم ترسی‌ست واهی زیرا ترمز اضطراری سیم‌بکسل توسط یک سیستم مکانیکی کنترل می‌شود و درهنگام قطع برق یا مشکلات الکتریکی، از کار نمیافتد.

قطع روشنایی کابین:

چنانچه جریان برق ساختمان هم قطع شود، سیستم روشنایی داخل آسانسور هم چنان روشن باقی می­ماند.


پس در هنگام مواجهه با چنین اتفاقی، خیالتان از خفه‌گی، سقوط و تاریکی راحت باشد

اما اعمالی که باید انجام دهید در لحظۀ حبس‌شدن:

شرکت آسانسور ی اروپایی براساس تجربه خود پیشنهاد می‌کند که مهم‌ترین‌ عامل، حفظ آرامش است تا به شما در گرفتن تصمیم و مددخواستن کمک کند. پس در وهلۀ اول موقعیت خود را پیدا کنید تا بفهمید در کدام طبقه قرار دارید. سپس دکمۀ زنگ را فشار دهید تا اهالی ساختمان متوجه شما شوند. ولی اگر سیستم زنگ کابین از کار افتاده بود، با ضربه‌زدن به درب و صدازدن می‌توانید دیگران را مطلع کنید. چنانچه هم‌تراز با طبقه‌ای متوقف شده باشید، با کمک کلید اضطراری که عموما در اختیار مدیر ساختمان است می‌توانید درب را باز کنید و خارج شوید. اما اگر اینچنین نبود، از همسایه‌ها بخواهید تا با آتش‌نشانی تماس بگیرند.


نکته‌ای که به‌شدت باید به آن توجه نمود این است که از قسمت فوقانی کابین به‌هیچ‌قیمتی خارج نشوید زیرا خطر برق‌گرفتگی بسیار محتمل است. دیگر آن‌که حتی‌الامکان از موبایل خود استفاده نکنید تا خاموش نشود که برای تماس‌های ضروری در دسترس باشید. مورد مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که سعی نکنید درب را از داخل باز کنید زیرا ممکن است در حرکت کابین خلل ایجاد شود.


پس در این لحظات حساس تنها سعی کنید دیگران را باخبر کنید و خودتان کف کابین بنشینید چون اگر ایستاده باشید و کابین شروع به حرکت کند ممکن است تعادل خود را از دست بدهید.

به‌جز قطعی برق و از کارافتادن سیستم و قطعات آسانسور ، حضور افراد بیش از ظرفیت کابین، موجب خلل در حرکت می‌شود. پس لطفا به تابلوی ظرفیت مجاز توجه فرمایید. این را هم بدانید که در طراحی این دستگاه، وزن هر انسان معادل 75 کیلوگرم در نظر گرفته شده است. البته در این مورد دوربین مداربسته خیلی خوب می­تواند به شما کمک کند. زیرا بسیاری از کابین­‌ها سنسور تکمیل ظرفیت ندارند لذا شخصی که پشت دوربین نشسته می­تواند بر تعداد افراد نظارت کند.

اما گاهی اوقات بهتر است اصلا از آسانسور استفاده نکنید:​

  • هنگام وقوع آتش سوزی 
  • بعد از زلزله. زیرا عموما بعد از همچین حادثه ای باید سیستم آسانسور بررسی شود.​
  • زمانیکه یک نقص فنی کوچک در آسانسور مشاهده فرمودید. رعایت نکردن همین نکته باعث می شود لحظات دلهره آوری را تجربه کنید.​