دیزل ژنراتور به مجموعه موتور دیزل، ژنراتور و قطعات فرعی مثل شاسی، اتاقک پوشاننده، سیستم‌های کنترل، قطع‌کننده اضطراری مدار، سیستم استارت اتوماتیک و… گفته می‌شود. این مجموعه، هدف تولید برق با استفاده از سوخت گازوئیل یا دیزل را دارد. به عبارتی، دیزل ژنراتور نیروی مکانیکی بدست‌آمده از سوخت گازوئیل را به موتور انتقال داده و در خروجی، به ما برق می‌دهد.

دیزل ژنراتورها برای منازل، فروشگاه، ادارات و مکان‌های کوچک معمولا از ۱ تا ۲۰ کیلو ولت آمپر “KVA” و برای مجتمع‌های اداری بزرگ و کارخانه‌ها با توان بالا تا KVA ۲۰۰۰ استفاده می‌شوند. همچنین کشتی‌ها یا قطارها برای تامین روشنایی و تامین نیروی محرکه مورد نیازشان از آن استفاده می‌کنند. در این مقاله عواملی گفته می‌شود که درقیمت دیزل ژنراتور برق تاثیر گذار هستند.

نکاتی کاربردی در خرید دیزل ژنراتور

یکی از دغدغه‌های خرید و انتخاب دیزل ژنراتور، نوع کاربرد آنهاست که تصمیمی بسیار مهم و حساس برای تامین برق تاسیسات است. انتخاب نامناسب دیزل ژنراتور یا مولد برق، می‌تواند خسارت‌های زیادی را به پروژه‌ها وارد کند. خرید ارزانترین و در دسترس‌ترین دیزل ژنراتور، بدون درنظرگرفتن کاربرد و نیاز شما یکی از اشتباه‌ترین روش‌هاست. بهتر است قبل از انتخاب آن، کاربرد مورد نیاز خود را تعریف کنید.


یکی از موارد مهم در انتخاب، محاسبه بار الکتریکی مصرفی دیزل ژنراتور است. ("KVA" یا "KW")

در ابتدا شما نیاز دارید مقدار تقریبی توان الکتریکی را بدست بیاورید. این کار به انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب کمک می‌کند، چراکه در صورت کمتربودن توان آن از توان مورد نیاز واقعی شما، نیازتان را برآورده نمی‌کند و در صورت بیشتر بودن، باعث هزینه‌های اضافی خرید، سوخت و استهلاک می‌شود. اگر قرار است که فقط در موارد اضطراری، هنگام قطع برق شبکه از دیزل ژنراتور استفاده کنید، معمولا نیاز نیست جانشین برق شبکه شود و میتوان تنها به مصرف کننده‌های ضروری، برق بدهد. در این صورت توان دیزل ژنراتور کمتر و سایزش کوچکتر می‌شود. پس نیاز است مشخص کنید برای تامین برق دائمی می‌خواهید استفاده کنید یا مواقع اضطراری. برای موارد قطع برق باید میزان بار مورد نیاز را محاسبه کنید.

برای تعیین میزان بار الکتریکی مورد نیاز، لیستی از مصرف‌کننده‌ها تهیه کنید و آنها را به دو دسته سه‌ فاز و تک ‌فاز تقسیم کنید. مصرف‌کننده‌ها مواردی هستند که نیاز به دیزل ژنراتور و تامین برق تولیدی آن را دارند.

مثلا برای ساختمان‌های مسکونی، مصرف‌کننده‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

موتور آسانسور (معمولا سه فاز)، الکتروپمپ‌های آبرسانی و آتش‌نشانی (تک فاز یا سه فاز)، لامپ‌های روشنایی (تک فاز) و مصارف عمومی مثل یخچال، تلویزیون، لباسشویی و ظرفشویی و… (تک فاز)

برای واحد‌های صنعتی هم مصرف‌کننده‌ها می‌توانند الکتروموتورهای نصب‌شده روی دستگاه و ماشین آلات، الکتروپمپ‌ها و دستگاه‌های جوشکاری (تک فاز یا سه فاز) باشند. سپس به مشخصات الکتریکی مصرف‌کننده‌ها مراجعه کرده و جریان مصرفیشان بر حسب آمپر را یادداشت کنید. اگر توان الکتریکی بر حسب اسب بخار یا کیلواوت و کیلوولت ذکر شده بود باید مصرف جریانشان را محاسبه کرد.

اکنون مقادیر بدست آمده تک فاز و سه فاز را جداگانه باهم جمع می‌کنیم، یعنی تک فازها با هم و سه فازها باهم.

مقدار بدست آمده از تک فازها را تقسیم بر ۳ کرده و با مقدار جمع سه فازها جمع می‌کنیم. مقداری که بدست می‌آید همان حداکثر شدت جریان آمپر مصرفی مجموع بارهای الکتریکی مود نیاز ما است، که دیزل ژنراتور باید آن را تامین کند. حالا مقدار آمپر A را به کیلووات آمپر “KVA” یا کیلوولت “KW” تبدیل می‌کنیم؛

KW= A/1.8

KVA= A/1.44


نکته دیگری که باید در انتخاب دیزل ژنراتور به آن دقت کنید محل نصب آن است.

معمولا توانی که در کاتالوگ سازندگان دیزل ژنراتور استفاده شده، توان در شرایط استاندارد است یعنی ارتفاع سطح دریا و دمای ۲۵ درجه سانی گراد. از آنجا که دیزل ژنراتورها کمتر در شرایط استاندارد استفاده می‌شوند مقدار توان واقعیشان کمتر از مقدار کاتالوگ خواهد بود.

مورد مهم بعدی این است که برای انتخاب دیزل ژنراتور، پیش‌بینی توسعه واحدهای صنعتی را انجام دهید که می‌تواند باعث افزایش مصرف برق در حالت اضطراری شود. اضافه‌کردن یک دیزل ژنراتور جدید به مجموعه، هزینه بیشتری از درنظرگرفتن توان اولیه دارد.


عوامل موثر در قیمت دیزل ژنراتور چیست؟

چرا دیزل ژنراتور دست دوم یا نو (به قول معروف آکبند) گاهی دارای محدوده‌های متغیری است؟

صاحبان صنایع یا پیمانکاران تمایل دارند بدانند حدود قیمت مولد برق متناسب با پروژه و نیازشان چقدر می‌شود. قیمت دیزل ژنراتور با توجه به برندهای موتور و ژنراتور، شرکت‌های کوپل‌کننده و مشخصات فنی دیگر متغیر است. از طرفی به دلیل افزایش نرخ ارز و وارداتی‌بودن آنها، افزایش قیمت هم داشته‌اند. معمولا منابع آنلاین متاسفانه قیمتی کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند ولی در عمل از تحویل دستگاه با قیمت اعلام شده طفره می‌روند.

بنابر این بهترین روش برای برآورد قیمت، استعلام قیمت از منابع معتبر و شناسایی عوامل موثر در قیمت دیزل ژنراتور است.

عوامل موثر در قیمت دیزل ژنراتور چیست؟

  • برندهای موتور دیزل (پرکینز انگلستان، کامینز انگلستان، کاترپیلار، ولوو سوئد و...)

قیمت دیزل ژنراتور کامینز یا قیمت دیزل ژنراتور کاترپیلار یا هر برند دیگری، بیشترین و مهم‌ترین بخش قیمت دیزل ژنراتور و معمولا ۵۰% قیمت آن را شامل می‌شود. قیمت و کیفیت موتور دیزل پرکینز و کامینز معمولا از موتورهای ولوو بالاتر است. البته قیمت دیزل کامینز ساخت کارخانه‌های هند و چین، پایین‌تر از شرکت ولوو است. شرکت ولوو در رده موتورهای دیزل ژنراتور به صورت نسبی ضعیف‌تر عمل کرده است، البته منظور از ضعف مقایسه و بررسی شرایط برندهای موجود است.

به طور مثال مولدهای برق با موتور ولوو، تنها رده از KVA ۸۵ تا KVA ۷۰۰ را شامل می‌شوند که در مقایسه با دو برند مذکور محدود و بسیار کوچک است. دقت کنید در تهیه موتور دیزل کامینز هم بسیاری از موتورهای موجود در بازار ساخت کارخانه‌های هند و چین هستند.

همچنین دقت کنید بعضی از موتور دیزل‌ها با نام  “Lovol Perkins” در بازار وجود دارند که برخی فروشندگان به اشتباه، این برند را تحت لیسانس پرکینز انگلستان معرفی می‌کنند، در حالیکه این دیزل ژنراتورها به هیچ عنوان تحت لیسانس پرکینز انگلستان نیستند و قیمت آنها بسیار کمتر از پرکینز است.

برای گرفتن قیمت دیزل ژنراتور و جلوگیری از قیمت‌های متغیر، بهتر است به شرکت‌های تولید کننده و نمایندگی‌های اصلی مراجعه کنید.

  • برندهای ژنراتور (استمفورد انگلستان، مکالته ایتالیا، لوری سومر فرانسه و....)

بعد از موتور، مهمترین عامل در تعیین قیمت دیزل ژنراتور است. قیمت ژنراتور استمفورد و لوری سومر معمولا بیشتر از سایر برندها است. برند استمفورد مانند دیزل کامینز، دارای کارخانه‌هایی در چین و هند است که قیمت پایین‌تری هم دارند.

  • مدل و توان موتور دیزل (توان خروجی بر حسب اسب بخار و تک‌سوز یا دوگانه‌سوز بودن موتور)
  • مدل و توان ژنراتور (توان خروجی)
  • تابلو کنترل و قطعات استفاده شده در آن (رله، برد کنترلر و...)

تابلو کنترل یکی دیگر از اجزا اصلی و مهم دیزل ژنراتور است، که انواع دستی، اتوماتیک و پارالل دارد. قیمت دیزل ژنراتور با توجه به نوع تابلو و برند و کیفیت آن حتی تا چندین میلیون متغیر است.

برخی از برندهای معتبر تابلو کنترل عبارتند از: “Datakom” ترکیه، “Deepsea” انگلستان، “Comap” چک، و قطعات قدرت شامل اشنایدر فرانسه، “ABB” ایتالیا و زیمنس آلمان.

در هنگام خرید حتما نام قطعات و کشور سازنده را بررسی و در فاکتور ذکر کنید.

  • متعلقات جانبی مثل باتری، خفه کن اگزوز، شاسی دیزل ژنراتور، لرزه گیر و...
  • کانوپی سایلنت و داشتن استانداردهای ساخت

کانوپی، هم به عنوان صداگیر و هم محافظ دیزل ژنراتور در مقابل گرد و خاک کاربرد دارد که البته در تمامی برندها وجود ندارد.

  • ضمانت کالا وخدمات پس از فروش مثل سرویس‌های دوره‌ای یا داشتن قطعات یدکی مورد نیاز

با توجه به کاربرد دیزل ژنراتور به عنوان منبع اصلی قدرت، خدمات پس از فروش برای آن بسیار مهم است. قبل از خرید حتما اطلاعات تامین کننده و داشتن شرایط پشتیبانی و تامین قطعات در ایران را بررسی کنید.