نکاتی که باید درباره خرید کولر گازی بدانید

آیا می­دانید اگر کولر گازی متناسب با خانه و محیط خود خریداری کنید، قبض برق شما افزایش چندانی نخواهد داشت؟

در این مقاله می­خواهیم نکات مهم و لازمی را که جهت انتخاب و خرید کولر گازی به آن نیاز خواهید داشت را به شما یادآوری کنیم، پس همراه ما باشید.

انواع مختلفی از کولرهای گازی وجود دارند از قبیل: کولر گازی پنجره ای، کولر اسپیلت ،کولر گازی پرتابل و کولر ایستاده.

اولین نکته ای که باید در انتخاب کولر گازی رعایت کنید انتخاب برند شناخته شده و گارانتی معتبر از شرکت سازنده است. حتما مشخصات کولر گازی و اطلاعات شرکت سازنده را مطالعه کنید.


دومین نکته مصرف برق و برچسب انرژی کولر گازی می­باشد. میزان بهره وری انرژی الکتریکی یاهمان EER نشان دهنده مقدار تبدیل انرژی الکتریکی به سرما است که هرچقدر این مقدار بیشتر باشد دستگاه خنک کننده بهتری خواهیم داشت. سعی کنید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای رده­های انرژی بالا باشند ( از A تا نهایت C). توجه کنید هر مقدار رده انرژی بالاتر باشد ( به سمت A)، مصرف برق شما در طی سال‌های استفاده کمتر خواهد شد.


نکته بعدی تعیین ظرفیت کولر گازی است . یکای اندازه گیری ظرفیت کولر BTU نام دارد که نشان دهنده توان میزان سرمایی است که وارد محیط می­کند. عواملی که در تعیین ظرفیت کولر گازی
نقش دارند عبارتند از موقعیت جغرافیایی، مساحت، آب و هوا، نوع کاربری، میزان رفت و آمد، میزان نورگیر بودن، نزدیک بودن به بام خانه در آپارتمان ها و عوامل دیگر که پیشنهاد می­کنیم برای تعیین ظرفیت کولر گازی خود حتما از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.


اینورتر چیست؟ تفاوت کولر گازی معمولی با کولر گازی اینورتر چیست؟

اینورتر بودن یک قابلیت است که به ­وسیله یک برد الکترونیکی به کمپرسور اضافه می­شود و در تمامی کمپرسورها می­توان از سیستم اینورتر استفاده کرد. در کولرهای گازی معمولی زمانی که دمای کولر به دمای دلخواه می­رسد کمپرسور خاموش شده و مجدد زمانی که دمای محیط زیاد شد کمپرسور دوباره روشن می­شود.

در کولرهایی که به سیستم اینورتر مجهز هستند، زمان رسیدن دمای محیط به دمای مطلوبی که به کولر گازی داده ایم، کمپرسور خاموش نمی­شود و تنها دور موتور کاهش ­می­یابد. پس کمپرسورهای اینورتر خاموش و روشن نمی­شوند و سرعت موتور آنها تغییر پیدا می­کند.

جالب است بدانید روشن و خاموش شدن کمپرسور باعث مصرف بالای برق می­شود زیرا شروع کار موتور جریان بالایی از برق را از منبع تغذیه می­کند. قیمت کولرهای اینورتر از کولرهای گازی معمولی کمی بیشتر است اما اختلاف قیمت آنها با پرداخت قبض کمتر جبران می­شود.


پرتاب باد در کولر گازی یعنی چه و باید چه مقدار باشد؟​


پرتاب باد یعنی اینکه کولر تا چه مقدار بتواند باد خنک را در محیط انتقال بدهد. پرتاب باد معمولا با واحد عدد بر حسب متر استفاده می­شود به طور مثال پرتاب باد 15 متر یا 20 متر. واضح است که پرتاب باد بیشتر به معنای بهتر بودن کولر است. سعی کنید حداقل پرتاب باد 10 متر را انتخاب کنید.

فناوری­های جدیدی در کولرهای گازی ارائه شده ­اند که باد را تنها در جهت افراد هدایت می­کنند و زمانی که کسی در اتاق نباشد توان کمتری مصرف می­کنند تا مصرف برق به حداقل برسد.


موارد خیلی مهم دیگری هستند که پیشنهاد می­کنیم قبل از خرید کولر گازی حتما مدل مورد نظر خود را بررسی کنید و از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

به ­دلیل قیمت بالای انواع کولر گازی خرید مدل­های جدید برای اکثر افراد تا حدودی مشکل و با برنامه ریزی اقتصادی برای خرید همراه شده است. گاهی با وجود مراقبت­­ها و یا انتخاب دستگاه مناسب، کولر نیاز به تعمیر پیدا می­کند.


به یاد داشته باشید سرویس کولر گازی به صورت دوره ای برای پیشگیری از تعمیرات اساسی و هزینه های بالای تعمیر نیز نقش مهمی دارد.